Skip to content

TRIP KE ZOO NEGARA – 2

November 13, 2008

30hb Oktober yang lepas, kami sekeluarga berkunjung ke ZOO NEGARA di Ulu Kelang.  Kali terakhir kunjungan ke ZOO NEGARA ialah ketika Aleya Qaisarah masih dalam kandungan dan Aleya Mashitah baru belajar berjalan.

zoo-negara

bergambar di pintu masuk Zoo Negara.  Tiket agak mahal tapi masuk akal jugak – yealah sapa yang nak bagi makan hewan-hewan tu kalau tak ada duit, hewan tu suma mana ada sedara mara nak datang jengok – jadi melalui duit tiket tulah yang digunakan untuk beli makanan dan ubat-ubatan kalau ada yang jatuh sakit.

zoo-negara-1

di kawasan pertunjukkan singa laut.  Kami sempat saksikan show pukul 11 pagi.  Kita dapat tengok betapa kreatif dan tangkasnya si singa laut ni beraksi.  Anak-anak suma gembira tengok persembahan nie.

zoo-negara-21

Kami singgah berhenti sebentar untuk menikmati Jagung Segar, bijiran elok dan sihat untuk tumbesaran kanak-kanak dan mak bapak kanak-kanak.  Di belakang kami ialah sangkar untuk sang monyet dan sekutunya.

zoo-negara-3

Ahmad meneguk air mineral kepanasan manakala Mashitah bersungguh menghabiskan jagung.

zoo-negara-41

Di kandang Rusa Sambas…

zoo-negara-5

Aleya Mashitah berhampiran dengan Rusa Sambas..

zoo-negara-6

Lotong.  Another members of primate family.  Photo taken by Rosemah.

zoo-negara-7

Singa Jantan – sedang memikirkan naik turun minyak dan kemelut pemilihan UMNO.

zoo-negara-8

Binatang paling pemalu dengan dirinya sendiri – tu sebab dia ada banyak nama – Cipan, Tenuk, Tapir.

zoo-negara-9

Mashitah dan burung botak…

zoo-negara-10

Di kandang Harimau – Qaisarah kata miau miau – kucing. Qaisarah belum faham, silap haribulan kucing nie boleh ngap kita.

zoo-negara-11

Harimau – Ngaum… Sama tak cam yang ada kat Jata Kerajaan Malaysia. (Harimau berjuang)

zoo-negara-12

Jangan ingat Harimau tak boleh berenang… menaip pun boleh agaknya…

zoo-negara-13

Membaca “legend” boleh memahamkan kita tentang kewujudan dan habitat sebenar haiwan tersebut.

zoo-negara-14

Ahmad di kawasan burung Flamingo..

zoo-negara-15

Flamingo – warnanya akan bertukar putih jika dia kurang makan udang.

zoo-negara-16

Biawak – Monitor Lizard.  Sometime they hunt their prey in group.

zoo-negara-17

Yang ini pulak, buaya. jangan sama kan dia dengan sang biawak tadi.

zoo-negara-181

Mashitah sedang bergambar dengan Sang Kura-kura dari Galapagos.

zoo-negara-19

Salah satu watak dalam hikayat “Arnab & kura-kura”

zoo-negara-20

Aleya Qaisrah sewaktu menunggu bas untuk bergerak ke checkpoint yang lain pula.

Kesimpulannya, trip kami ke Zoo Negara kali ini amat berbaloi dan mendatangkan faedah.

SHAHRUL @ aLor Setar.

 

 

 

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: